donderdag 28 september 2017

Die website van jou gaat wel erg veel over jezelf, hè?

Onlangs heb ik ‘m gelanceerd. Mijn nieuwe website als zelfstandig adviseur, interimmanager en sales professional.


En dan komen de commentaren. Veelal positief, met hier en daar verbetersuggesties. Maar ook kritische noten. Iemand zei: Het gaat wel erg veel over jou, hè?

Ik sta ik niet gauw met mijn mond vol tanden, maar deze opmerking zette mij aan het denken. Klop ik mijzelf teveel op de borst? Ben ik inderdaad on-Nederlands trots op wat ik doe en heb gedaan?

Maar als ik daar niets over zeg, hoe weet iemand dan wat mijn expertise is?

Er zijn natuurlijk theorieën over hoe je website teksten schrijft. Begin met de Why van Simon Sinek, zeggen sommigen. Of: denk vanuit de behoefte van de klant en schrijf zoals je praat. En natuurlijk de ‘zo kort en bondig mogelijk’ tip. Maar niet té, want dan vindt Google je niet meer.

Het bracht me terug naar de kern: waarom wil ik eigenlijk een website?

Omdat het er gewoon bij hoort, als ondernemer?
Nee, dan had ik er al eerder werk van gemaakt. Ik ben een LinkedIngebruiker van het eerste uur. Een netwerk dat ik nog steeds zorgvuldig uitbouw en onderhoud.

Want LinkedIn is voor mij een communicatiemiddel. Ideaal om in een zakelijk setting een dialoog te starten, wijzer te worden van elkaar. Nieuwe visies te delen of nieuwe contacten te leggen. Relaties te verdiepen. En ook meer contacten te krijgen, misschien wel.



Open mind
Dan lees of hoor ik iets dat ik graag aan mijn netwerk laat zien. Over onderwerpen die me zo na aan het hart liggen. Management, de bouwwereld, sales o.a.. Wat vinden zij ervan? Op enig moment ben ik zelf actief het een en ander gaan posten en delen. Ik ben aangenaam verrast door de reacties. Over zaken die kennelijk veel mensen bezighoudt.  

Die interactie is verrijkend. Ik loop al lang mee in de (bouw)wereld, en wil dat nog lang blijven doen. Een open mind houden is dan belangrijk. Hoe werken nieuwe generaties? Welke ontwikkelingen zien we in de markt en hoe kijken we daarnaar? Bedreigingen, kansen? Ik heb wel een mening, maar hoe denken anderen erover?

We dwalen af. Waarom dan toch die website?
Vergelijk het met een groepsgesprek of vergadering. Je hoort of ziet iemand die je graag wat beter wil leren kennen. Omdat je herkenning voelt, iemand zegt iets dat triggert.



Offline stap je er dan op af. Online ga je eerst naar de website van die persoon of organisatie. Tenminste, dat doe ik! Zonder ruis kijken waar iemand voor staat. De online tussenstap, voor ik met iemand aan de koffie zit.

De website als verdiepingsslag. Een uitgebreider CV. Ruimte voor blogs, ideeën en vragen. Enquêtes misschien wel. Kortom, interactie. Ook vanuit LinkedIn.

En nieuwe opdrachtgevers?
Ja, daar is de site natuurlijk ook voor bedoeld. Ik hou van de dialoog, maar ook van een goed opdrachten portefeuille. Nieuwe opdrachtgevers ontmoet ik liefst persoonlijk. Die eerste indruk is altijd doorslaggevend, voor beiden.

Maar voor het zover is gok ik dat er een blik op de site geworpen wordt: Wat is die Lex voor type? Wat staat er allemaal op zijn CV en waar blinkt hij in uit?


En dát is waarom www.lexmeuldijk.nl best veel over mij gaat.  Maar een ontmoeting in het echt, dat is natuurlijk het beste.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vijf interessante berichten over prefab die recent het nieuws hebben gehaald

Met name internationaal zijn er bijzondere projecten gerealiseerd. Zeker zijn er ook in Nederland in steeds meer bijzondere projecten gewee...